Education

Das Schoolboard: Ein methodisches Konzept zur Förderung des Boulderns im luxemburgischen Sportunterricht? [2019].

The purpose of the present study was to investigate the popularity and the current state of application of bouldering in the luxembourgish school system. Moreover, the study aimed to examine the use of the developed Schoolboard as a measure to counter current, infrastructural deficits and as a methodical way to teach the basic bouldering skills in physical education. The results indicate, that bouldering is a popular sport (p < .001) which is perceived by our students as funny (p < .001) and exciting (p < .001). 81.5% of the surveyed students confirmed that they have never been bouldering before and 76.7% have never practised bouldering during their climbing physical education courses. 85.7% of the surveyed sports teachers and 100% of the climbing coaches indicated that the use of the Schoolboard could promote the bouldering sport in physical education and would make a climbing wall more interesting and more varied (p < .001). Moreover, 100% of the sports teachers stated that the Schoolboard could be used to teach climbing-specific skills in a differentiated and age-adapted way. Over 80% of the surveyed sports teachers confirmed, that these climbing-specific skills could be taught quicker, easier and faster on the Schoolboard compared to a conventional climbing wall. With regard to the investigated learning processes, significant higher results (p < .001) were found for bouldering on the Schoolboard including methodical flashcards and for bouldering on the bouldering wall including a deductive learning path compared to bouldering with an inductive learning path. These results suggest that both the methodical path and the sports teachers are central for the students´ learning process in bouldering.

 

Website of the Schoolboard: Click here

Leistungsdiagnostik im Bouldern: Ist die Trainingssteuerung anhand der Kreatinkinase-Bestimmung sinnvoll? [2019].

In der vorliegenden Studie wurde überprüft, ob die Kreatinkinase (CK)-Bestimmung im Blutserum sinnvoll zur Trainingssteuerung im Leistungsbouldern eingesetzt werden kann.

Synoptic Mind Map for a Climbing-Specific Strength Training [2019].

A useful tool to organize your personal climbing-specific strength training. It serves on the one hand as a helpful summary of various workout methods and helps on the other hand to keep in mind the main principles of training such as variation or specificity.

Grundlagen der Trainingsgestaltung und -steuerung [2019].

Sportartübergreifende Zusammenfassung der elementaren Grundlagen für das alltägliche Training. Dargelegt werden u.a. die wichtigsten Trainingsprinzipien und methodische Grundsätze für die erfolgreiche Trainingsgestaltung.

 

Tipps und Tricks für den Routenbau [2019].

Dieses Skript enthält hilfreiche Informationen zum Routenbau / Boulderbau. Grundsätzlich können die thematisierten Tipps und Tricks sowohl im Schulsport als auch im Vereinssport Anwendung finden. 

Strength Training Diary 1.0 [2019].

The present Strength-Training Diary (version 1.0) uses simple sport-specific tests to document your training progress.

The High Fives in Climbing & Bouldering [2018].

Das "High-Fives" ist ein methodisches Konzept zur Technikvermittlung im Klettersport. Es beinhaltet die fünf elementaren Grundfertigkeiten "Greifen", "Treten", "Körperpositionierung", "Körperwelle" und "Dynamisches Klettern", welche hierarisch aufeinander aufbauen. Grundsätzlich ist das Konzept sowohl im Anfänger- als auch im Leistungsbereich einsetzbar. Alle Aufgaben erfolgen prinzipiell an der Boulderwand und sind individuell erweiter- und anpassbar, im Leistungsbereich auch untereinander kombinierbar. Alle fünf Fertigkeiten werden lediglich anhand von einigen Knotenpunkte vermittelt, es gibt also präzise Anleitungen, die sich der Kletterer leicht merken kann. Das Konzept ermöglicht eine gute Trainingsstrukturierung, bei der keine grundlegende Fertigkeit zu kurz kommt.

Dehnen im Klettern: Mythos oder Conditio sine qua non [2017].

Das Dehnen wird hier, in Anlehnung an Prof. K. Baum und Prof. A. Knicker der Deutschen Sporthochschule Köln, aus anatomisch-physiologischer Sicht beleuchtet und dessen Wirkungsweise wissenschaftlich dargelegt. Das Ergebnis sind wichtige Hinweise, ob, wann und warum wir dehnen sollten.

Movement Demands of Elite Female and Male Athletes in Competitive Bouldering [2016].

The aim of this study was to investigate the movement demands of elite female and male athletes in competitive bouldering (CB). Data collection included (a) the number of attempts per boulder (NAB), (b) the attempt duration per boulder (ADB), (c) the bouldering time to ascent a boulder (BTB), (d) the total bouldering time per boulder (TBB), (e) the rest time between attempts (RTA), and (f) the average gripping time (AGT) of the top 20 ranked female and male competitors during the qualification round of the bouldering world-cup in 2013 in Munich, Germany. The findings suggest that grip endurance can be considered a key factor in CB due to multiple attempts, relatively long bouldering times, and a short rest time between attempts. Moreover, the results emphasize the importance of a gender-specific training regimen in CB.

Link to the original article here.

Leistungssteigerung durch Mentales Training [2016].

F. Dick schrieb "It´s mental power that separates the exceptional from the very good". Hier werden verschiedene Formen des Psychologischen Trainings vorgestellt und für jeden Bereich auch Beispiele aufgelistet. Das Dokument kann somit nützlich für die Erarbeitung des persönlichen mentalen Setups sein.

Trainingsmethoden im Klettern: Was bringt was? [2015].

Artikel in der Zeitschrift "Klettern". Thematisiert wird, wie effektiv die verschiedenen Trainingsmethoden sind und was Wettkampfboulderer trainieren müssen.

Originaler Ausschnitt: Hier

Ausdauer im Wettkampf-Bouldern: Conditio sine qua non oder nonsense [2015].

Zielsetzung dieser Studie ist die Untersuchung der Bedeutung der lokalen Muskelausdauer (LOM) im Wettkampfbouldern. Die LOM ist definiert als periphere Ermüdungswiderstandsfähigkeit der Unterarmflexoren bei isometrischer Muskelkontraktion mit wiederkehrenden Unterbrechungen. Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass trotz der niedrigen Kletterhöhe und einer durchschnittlichen Anzahl von vier bis acht Klettergriffen die LOM im Wettkampfbouldern eine leistungsbestimmende Größe darstellen kann. Verantwortlich hierfür sind u.a. maximale Belastungsintensitäten und eine durchschnittliche Begehungsdauer von ca. 40 s. Aufgrund der vorliegenden Befunde kann die lokale Muskelausdauer (LOM) im Wettkampfbouldern als eine Conditio sine qua non betrachtet werden.

Cool Down und Regeneration im Sport [2016].

Die Trainingseffekte zu optimieren bedeutet auch, sich Gedanken über das Cool Down und mögliche Regenerationsmaßnahmen zu machen. In diesem Dokument sind nützliche Tipps und verschiedene Verfahren zusammengefasst.

Vibration Stimuli in Bouldering: Effects on Strength and Endurance [2015].

The annexed poster has been presented at the 20th Annual Congress of the European College of Sport Science in Malmö (Sweden). The aim of the study was to investigate the use of vibration stimuli during a fingerboard training to increase grip strength and local endurance. The results showed that vibration stimuli are highly effective in increasing both grip strength and local endurance in bouldering. In conclusion, a vibration-based training tools could play an major role in future training workouts.

Fingerboard in Competitive Bouldering: Training Effects on Grip Strength and Endurance [2015].

The purpose of this study was to investigate the training effects of fingerboarding (FB) on grip strength and endurance in competitive bouldering. After the four-week regimen, grip strength increased significantly in the fingerboard group (2.5 ± 1.4 kg, P < 0.001), but not in the bouldering control group (1.4 ± 2.8 kg, P = 0.109). The mean increase in dead hanging ranged from 5.4 to 6.7 s in the fingerboard group and was significantly (p < 0.05) higher than for bouldering (3.0 - 3.9 s). These results suggest that fingerboarding is highly effective in increasing grip strength and endurance in competitive bouldering.

Full article published in the Journal of Strength and Conditioning Research

Effect of interval bouldering on hanging and climbing time to exhaustion [2015].

The aim of this study was to investigate the effect of interval bouldering on hanging and climbing time to subjective exhaustion. Results indicate significant higher Intermittend finger hangs times after 4-week regimen for interval bouldering (+27.3 ± 18.4 s, t11 = − 5.16, P < .001). Moreover, a significant higher climbing time to exhaustion was displayed for interval bouldering (+36.2 ± 14.1 s, t11 = − 8.85, P < .001). These findings suggest that interval bouldering is a highly effective method to increase hanging and climbing time to exhaustion in competitive bouldering.

Full article published in the Sports Technology Journal

Einsatz sportartspezifischer Trainingsmethoden im Wettkampfbouldern [2014].

Genehmigte Dissertation von Jerry Medernach zur Erlangung des akademischen Grades "Doktor der Sportwissenschaft". Zielsetzung der Studie war die Untersuchung der Wirkungsweise von Bouldern, Intervall Bouldern, dem Training am Moonboard, am Hangboard und am Vibrationsboard auf die Maximalkraft der Fingermuskulatur, die Kraftfähigkeit der Armbeuger und der Schultergürtelmuskulatur und die lokale Muskelausdauer.